Du er det du tænker

Vores hjerne er kodet til at vi bedst husker negative oplevelser. Det er evolutionært smart, da vi som Neandertalere skulle huske, hvilke bær der gjorde os syge.

I dag er vores hjerne stadig kodet til at huske de negative oplevelser. Dette har desværre den effekt at vi bliver triste, depressive, stressede og negative i vores indstilling til livet.

Du er det du tænker.

Ser du de negative ting i livet – bilen der ikke reagerer når det bliver grønt lys, fodgængeren der tager lidt for lang tid over fodgængerfeltet – og husker du primært de dårlige oplevelser eller ting du fik gjort, så har det betydning for den måde du ser på verden på og den måde du forstår dig selv på.

Det du tænker på og den måde du tolker verden på, påvirker den verden du skaber for dig selv. Ja for du kan selv være med til at skabe din verden.

Positiv eller sågar en lidt naiv tilgang til verden kan have sine fordele. Du bekymrer dig mindre, du sover bedre, du takler modgang bedre.

Du kan bevidst begynde at øve dig i positiv bekræftelse. Finde det gode i alle de små ting som sker omkring dig. Se den langsomme fodgænger som en mulighed for lige at trække vejret. Have lidt forståelse for den trætte bilist i bilen foran dig som ikke opdagede det grønne lys. Du kan også vende dine tanker, hver gang du irriteres over noget eller tænker negativt om en situation.

Begynd at find de små ting som du værdsætter i dit liv. Om det så er regnvejret og at du kører i en bil. Eller om det er at du fik en virkelig god kop kaffe i dag.

At værdsætte de små ting i livet er et lille skridt til en kæmpe ændring i dit liv og en omkodning af din hjernes struktur. Det kan sågar åbne op for muligheder som du ikke før havde.