Validering – lær at styrke dit barns selvværd

Jeg sidder i terapilokalet med en mor til en pige som har angst. Mor siger, “Jeg kan se, når hun begynder at få et angstanfald”. “Det er rigtigt ubehageligt for hende, så jeg prøver at hjælpe hende”.
Mange forældre får ofte bekræftet deres barn i, at det ikke kan håndtere angstfulde situationer alene. De beskytter barnet mod angsten, ved at undgå situationer som kan vække angst. Eller de overtager angsten, ved selv at blive angste eller på anden vis bekræfter barnet i angsten og i at angst er farligt.
Validering er en måde, hvorpå du som forældre kan lære at skelne mellem, hvordan du forværre angsten hos dit barn og hvordan du støtter dit barn i sin kamp mod angsten.
Din rolle som forælder eller pårørende er ikke at fjerne angsten eller at beskytte dit barn eller din partner mod angst. Din rolle er at acceptere, at dit barns angst eller din partners angst er en realitet for dem og at validere oplevelsen af angst uden at forværre angsten.

Validering er simpelt oversat, at du siger;

  • “Jeg hører, at du er bange, og det er ok at føle det.”
  • “Jeg kan godt se at du bliver bange for det her og det er helt normalt”.
  • “Jeg er sikker på, at du kan det her og det er helt naturligt at blive angst eller spændt for noget nyt”.

Første niveau – at være tilstede

Hvornår var sidste gang at du gav din tid 100 pct.? At du gav din helt udelte opmærksomhed til dit barn? Mange mennesker føler ubehag ved andres følelser, fordi de ikke ved, hvordan de skal respondere. Eller ubehag ved deres egne følelser i situationen. At være fuldstændig tilstede, når dit barn har angst er faktisk svært. Men det er en fantastisk måde at vise dit barn på, at du støtter det og stoler på, at det kan håndtere sin angst.

Andet niveau – sæt ord på dine egne følelser

Mange mennesker kan ikke mærke, hvad de faktisk føler – de har så travlt i hverdagen, at følelser er noget, der bliver gemt væk. Dit barn har måske også svært ved at mærke sine egne følelser. Eller det kan være at dit barn er begyndt at lære, at mor bliver irriteret, når det bliver bange eller bekymret. Eller du er begyndt ikke at reagere, når dit barn viser sin angst. Sæt ord på dine følelser.

Tredje niveau – Er at læse dit barns adfærd og gætte hvad det måske føler

Når du reflektere de tanker eller følelser, som du ser hos dit barn, så sætter du ord på noget, som dit barn måske syntes er svært at sætte ord på. For eksempel “Jeg kan høre, at du fortæller, at du er bange for at skulle i skole”. Ved at sætte ord på det du ser dit barn kæmper med, hjælper du dit barn til at blive bedre til at selv at sætte ord på tingene.

Du kan fx sige “jeg gætter på, at du bliver rigtig ked af det, når jeg har travlt i køkkenet og ikke har tid til at høre, hvad du har at sige”, eller “jeg kan forestille mig, at du blev bange da jeg lige skulle hente noget oppe på loftet og du var alene her i stuen”.

Fjerde niveau – at forstå en persons handlinger ud fra deres historie

At forstå at alle reagerer på ting ud fra den måde de opfatter verden på. Hvis jeg opfatter verden som et farligt sted, er der mange ting, som jeg vil syntes er farlige. Hvis jeg har haft mange negative oplevelser, hvor jeg har oplevet angst ved ting, så vil jeg i lignende situationer i fremtiden forvente at det igen bliver en dårlig oplevelse og allerede inden være bekymret og ængstelig.
Eksempel på validering: “Jeg ved, at du har haft dårlige oplevelser med hunde og jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at gå en tur i parken, hvor der er nogen som lufter deres hunde”.

Femte niveau – normalisering

At vide at andre mennesker også vil føle det samme i en given situation er ret hjælpsomt til at reducere ens egne bange/ angste følelser. “Selvfølgelig er du nervøs i forhold til at starte i en ny klasse, jeg er også nervøs, når jeg skal starte på en ny arbejdsplads”.
Lad være med at: følge op med “at det kan du sagtens klare”, “der sker jo ikke noget”.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring!

Eller book en tid til samtale på specialpsykologklinik@gmail.com eller telefonnummer 30911771

De bedste hilsner

Siri Wessel

Specialpsykolog og specialist i kognitiv terapi ved www.specialpsykologklinik.dk