Eksamensangst – få tre tips til at forbedre din eksamensangst

Du skal snart til eksamen. Nervøsitet og spænding med rystende stemme, hurtigt åndedræt, svedige hænder, røde kinder og sommerfugle i maven kender de fleste til. At du dertil føler, at du ikke er god nok og eksamen er et onde der bare skal overstås, kan give dig ubehagelige eksamensoplevelser.

Jeg vil give dig tre tips til, hvordan du her og nu kan forbedre din eksamensangst.

Eksamensangst er et problem for mange unge. De fysiske symptomer kan blive så voldsomme, at du fx ryster for meget til at kunne holde på din blyant. Klappen kan gå ned, så du slet ikke kan høre, hvad du bliver spurgt om eller når du forsøger at svare, så er det som om ordene ikke kan komme ud af din mund.

Studerende som er succesfulde oplever også eksamensangst, men de har nogle teknikker som gør at de ikke bliver overvældet af deres angst.

Vi er to psykologer med ekspertviden om eksamensangst og hvordan du få den bedste eksamen som du kan!

Vi afholder et to timers kursus i Hellerup om teknikker og strategier som er rettet netop mod eksamensangst og som kan forbedre din eksamenspræstation.

På kurset vil du lære

  • hvordan du forbereder dig bedst op til eksamen
  • effektiv planlægning dagen før eksamen
  • lære dig teknikker til at kontrollere angsten
  • hvordan du sænker dit angstniveau i eksamensituationen
  • hvordan du genvinder kontrollen over eksamensituationen og får den bedste eksamen
  • hvordan du styrker dit selvværd

Få alt dette for kun 250 kr for 2 timers intensiv undervisning, hvor du lærer alle de tips og tricks som kan få dig bedre igennem eksamen og få dig til at præstere dit bedste til eksamen.

Tilbage til de tre tips som jeg lovede dig.

Tip (1) Undgå at drikke kaffe, cola eller energi/ koffeinholdige drikke inden eksamen. Studier har vist, at når vi drikker kaffe eller koffeinholdige drikke kan du faktisk øge din stresstilstand i din krop. Koffein påvirker binyrerne så de producerer stresshormoner som forbereder din krop til kamp/ flugt respons – altså en virkelig dårlig idé inden eksamen.

Tip (2) Vejrtrækning. At du lærer at trække vejret rigtigt, når du skal ind til eksamen er vigtigt – så du hverken overilter eller glemmer at trække vejret – begge dele bliver du svimmel af og oplever en fjernhedsfornemmelse – som om du oplever tingene udefra.

Læg dine hænder på din mave. Følg med dine tanker din vejrtrækning fra når du trækker vejret ind igennem næsen eller munden og helt ned i maven. Tæl til 5 mens du trækker vejret ind. Tæl til 5 mens du puster langsomt ud. Gentag dette et par gange.

Tip (3) Husk at din lærer er på din side. Hun vil også gerne have, at du viser, hvad du kan. Sig at du er nervøs og husk at det er helt i orden at bede om at hun gentager eller omformulerer spørgsmålet.

På kurset vil du få masser af andre teknikker og øvelser som du kan bruge op til og under eksamen.

Tilmeld dig på telefon 30917771 eller mail specialpsykologklinik@gmail.com

Første hold er tirsdag den 18. april kl. 17.00-19.00

Prisen er kun 250 kr for to timers intensiv undervisning.

Skynd dig at tilmelde dig holdet, da det er små hold som hurtigt bliver fyldt op.

De bedste hilsner 

Siri Wessel

Specialpsykolog og specialist i kognitiv terapi v. specialpsykologklinik