Måder at blive motiveret på – kobl dine følelser på

Hvordan kan du holde dig selv motiveret? Hvordan kommer du i mål med dit projekt? – uanset om det er at få malet dit køkken, eller få dig en kæreste eller rydde op på dit loft.

Du kan bruge dine følelser til at holde dig motiveret. Vrede, uretfærdighed, glæde, sorg, begejstring kan alle være motiverende følelser. Alle kan få dig til at kæmpe dig i den retning som du gerne vil.

Følelser som kan stoppe motivationen

Frygt kan få dig til at tøve.

Bekymring kan få dit til ikke at gå i gang med dit projekt.

Selvkritik kan få dig til at gå i gang, gå i stå, gå i gang…. og ikke få dig i mål!

Følelser som kan fremme motivationen

Du kender sikkert Tony Robbins? Ellers vil jeg varmt anbefale dig, at se en af hans videoer på youtube. Han fortæller med begejstring om sit liv. Han har en evne til at holde sin energi høj ved at tale om begejstring og dyrke sin begejstring – både i det han siger og i den måde hvorpå han indtager scenen.

Begejstring kommer ikke af sig selv, men er en følelse du kan lære at dyrke for at holde dig motiveret til dit projekt.

Vrede og uretfærdighed er en anden drivkraft. Dens lunte er kortere, dvs drivet – længden af din motivation – er kortere end når du kan få oplevelsen af begejstring for dit projekt. Vrede kan få dig til at sætte dig til tasterne og skrive et indlæg på facebook eller i en avis, det kan få dig til at undersøge ting som du er blevet provokeret af, få dig til at løbe længere eller løfte flere kilo i fitnesscentret.

Glæde er en tredje drivkraft. Når du kan mærke helt ind i marven at det er noget der giver dig glæde, så har du masser af energi til at blive ved med projektet. Bare tænk på når du skal købe en ny bil, eller i den fase hvor du er nyforelsket. Du kan også lære at dyrke glæden og bruge den som en fast drivkraft til at motivere dig til at komme i mål.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

Find din gnist- måder hvorpå du kan blive mere motiveret

Når jeg føler mig mest i live, er det fordi jeg er i gang med et projekt som giver mening for mig og for mit liv.

“Men jeg fejler igen og igen, hvorfor er det så svært for mig at holde motivationen høj?!”

Livet kan nogle gange føles som et hamsterhjul med trivielle og gentagne mønstre og handlinger. Den ene dag afløses af den næste i en stor grå sky.

Muligheden for forandring kan føles meget begrænset. Vi er vant til de samme rytmer og vores vane er en stærk kraft.

Find din gnist!

Identificer dine mål – ønsker du at skrive en bog? Ønsker du at lære fransk? Ønsker du at lære at lægge makeup? Ønsker du at finde en kæreste? Ønsker du at blive økonomisk uafhængig? Målene er meget forskellige, men ingen af dem er mulige uden et drive!

Overvej hvad der er dit personlige drive? Hvad motiverer dig – hvordan måler du succes?

Lær dig selv måder, hvorpå du kan undgå at gå i stå. Skal du sidde på en café og skrive? Skal du sætte en reminder i din kalender til at gå ind og se youtube tutorials på makeup? Skal du høre musik mens du arbejder? Vi er alle forskellige, og hvad der får mig til at blive ved med at arbejde, er ikke nødvendigvis de samme teknikker som holder dig i gang.

Husk at belønne dig selv, når du har gennemført et mål! En belønning kan være en kop kaffe, at du tænker anerkendende om dig selv eller noget helt tredje.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

5 måder dit forhold til din far påvirker dit kærlighedsliv i dag

  • Du dater ikke mænd som minder dig om din far. Du føler, at du er ud over problemet med at være påvirket af din fars indflydelse, ved at du vælger mænd som er hans diametrale modsætning. I teorien er det en god plan – men i virkeligheden virker den ikke.
  • Du hader at være alene. Bare tanken om at skulle være alene gør, at du hellere bliver i et dårligt forhold, end risikere at skulle sidde helt alene.
  • Du har svært ved at binde dig. Dit første forhold i livet – det til din far – gik ikke godt og var smertefuldt. Derfor har du svært ved at binde dig til et andet menneske.
  • Du væmmes ved hovedparten af mænd. Du lægger mærke til alle de dårlige ting, de mænd du kender og møder gør. Du har meget lave forventninger til en mand. I et forhold er du god til at påpege alle de dårlige ting, som din partner gør.
  • Du bruger sex som en måde at få anerkendelse på. Alle føler sig mere elsket af og tættere på deres partner efter de har haft sex. Men nogle gange kan det tippe over i den anden boldgade, hvor sex bliver den måde du får styrket dit selvværd på. Når en mand har lyst til dig sexuelt, så er du skøn, lækker, attraktiv. 

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Eller book en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!


De bedste hilsner 

Psykolog Siri Wessel Wetlesen

Psykolog klinik i Hellerup

www.specialpsykologklinik.dk

Du bliver det du læser

Normalt siger ordsproget at du bliver det du spiser, men har du nogensinde tænk over hvordan du bliver påvirket af det du læser eller ser i tv?

Det du læser eller ser på tv påvirker din opfattelse af verden i en bestemt retning. Der er masser af fake-news derude og det kan være svært at navigere i hvad der er vigtigt, rigtigt, falsk, sundt for dig.

Adrenalin og nyheder

Tænk over hvad der vil ske med dine tanker, hvis du i en hel uge kun beskæftigede dig med de dårlige nyheder. At du i en hel uge svælgede i dårlige nyheder om katastrofer, død, ødelæggelse, mord mv. Hver gang du åbner for en nyhedskanal – på nettet eller tv’et får du et adrenalinboost som du kan blive afhængig af. Mere vil have mere. Og dårlige nyheder sælger rigtig godt for de giver et højere niveau af adrenalin i din hjerne, de giver dig et adrenalin kick.

Et konstant forhøjet niveau af adrenalin har en betydning for din krop og din hjerne. Din krop er i forhøjet alarmberedskab, den er klar til kamp. Din hjerne er ligeledes på overarbejde, hvor den skal sortere i de indtryk du får, for at vurdere om du er i fare – konstant!

Det slider på vores krop og sind at være i forhøjet alarmberedskab. Det slider på dig at du hele tiden har fokus på nyhederne og de dårlige nyheder.

Pas på dig selv – for du har kun et liv

Tænk nu over, hvad der vil ske med din krop, dine tanker og dit sind, hvis du i en hel uge ikke beskæftiger dig med de dårlige nyheder. Du slukker for tv, mindsker det du læser på nettet. Begynder at finde nogle sider med sjove og positive nyheder.

Dette vil sænke dit adrenalinniveau. Det vil give din krop og din hjerne en pause fra at være i forhøjet alarmberedskab. Måske en tiltrængt pause din krop og dit sind har behov for?

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

6 måder hvorpå du holder fast i at føle dig ulykkelig

Valg

Hverdag står du over for et valg. Du kan vælge mellem at være lykkelig eller være ulykkelig som Ole Henriksen påpeger. Du kan vælge at se det dårlige i alt som sker omkring dig, eller det gode i alt det der sker omkring dig.

Din sindstilstand, den måde du ser verden på, er en vane. Du er blevet så vant til at anskue verden på den måde du gør. Først når du sætter spørgsmålstegn ved din måde at se verden på, har du mulighed for at forandre dit syn på verdenen. Nogle gange er ulykkelige mennesker fanget i deres syn på verden. De er fanget i at det er synd for dem, at de er ofret, at andre mennesker er onde, dumme, irriterende, kun sat i verden for at ødelægge deres dag. At det altid er dig, der vælger den langsomme kø i supermarkedet. Det bliver simpelthen umuligt at se de gode ting som faktisk sker omkring dig, da al din opmærksomhed er rettet mod uretfærdigheden, det dumme der sker mod dig og andre menneskers ufølsomhed.

1. Du er ofret

I alle historier du fortæller, er du ofret. Dit liv har ikke artet sig som du ønskede, fordi andre var onde mod dig, andre ikke ville dig det godt, du stod sidst i køen til … alt. Du tager ikke ansvar for dine handlinger, men tillægger altid andre skylden for det der sker mod dig. Ubevidst begynder du at trives med det, når andre syntes det er synd for dig.

2. Du elsker at brokke dig

Du elsker at fortælle om alle dine ulykker og kvaler. Du bruger det meste af din tid på at brokke dig. Dit fokus er på alt det der ikke fungerer i dit liv, i stedet for at fokusere på det du rent faktisk kan gøre noget ved og de gode ting du har i dit liv.

3. Du frygter kritik

Du er altid bekymret for, hvad andre tænker om dig. Du gør alt for at lukke ned for andre menneskers kritik af dig. Lader være med at svare sms’er, hvis du anede en smule kritik i den sidste sms du modtog, undgår at tjekke mail og starter med at kritisere andre, hvis du frygter at de vil kritisere dig.

4. Du elsker sladder

Ulykkelige mennesker er utilfredse med deres eget liv, så derfor elsker de at høre om, når det går skidt for andre mennesker. Det er lettere at fokusere på andre menneskers dårlige liv, end at kigge på dit eget liv. Det føles rart i øjeblikket at kritisere og tale ned om andre, da du får en kortvarig følelse af at være bedre end de andre.

5. Du elsker drama

Drama får fokus væk fra dine problemer og giver dig en følelse af at være overlegen. Drama kan også øge dit adrenalinniveau og gøre at du føler dig stærk og modig. Du kan blive ganske afhængig af drama.

6. Du har svært ved at have tillid til andre mennesker

Alle mennesker har brug for gode venner i deres liv. Venner som du har tillid til. Ulykkelige mennesker har svært ved at skabe bånd med andre mennesker og have tillid til andre. Du er måske bange for at andre mennesker vil såre dig, tale grimt om dig bag din ryg, svigte dig, forlade dig, sladre om dig. Du kan ikke lide når andre mennesker har ondt af dig eller endnu værre er uenige med dig. Og i venskaber bør der være plads til at du kan være uenig med din ven. Denne tilgang fører ofte til at du er ensom og har få, hvis overhovedet nogle venner.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

Tre tips til at blive bedre til at sige nej

  • Sig “det skal jeg lige tænke over”. Når nogen spørg dig om noget, så øv dig i at sige denne sætning. Tag dig en tænkepause og find ud af, hvad du faktisk har lyst til. I starten er det nervepirrende og sikkert også svært for dig at finde ud af, hvad du faktisk har lyst til. Men bare rolig, det kommer. Giv det tid og bliv ved med at øve dig
  • For mange handler det at sige ja til ting om at vi gerne vil have at andre kan lide os. Hvordan har du det selv med at andre siger nej? Det er ok? Eller er det ikke ok? Hvis du bliver i tvivl om, om din veninde bliver såret af at du siger nej til nogle ting, så spørg hende. Den dialog du har i dit hoved, er som regel værre end det din veninde tænker.
  • Gå efter bolden og ikke manden – dvs. nej jeg har ikke lyst til at komme med til festen i aften, men jeg vil rigtig gerne lave noget med dig. For ofte siger vi jo nej til ting vi ikke har lyst til, ikke til mennesker.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Eller book en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

Powernap – sådan udnytter du din søvn bedst

Det er på tide at du forstå, hvilken effekt powernap kan have på dig. I dette moderne samfund lider mange af mangel på søvn. De har simpelthen et søvnunderskud. Søvnunderskud kan komme af at du sover for lidt, får afbrudt din søvn, eller vågner flere gange om natten.

Powernap er en måde at rette op på dit søvnunderskud.

At powernappe har positiv virkning i forhold til at booste din hjerne, forbedre dine problemløsningsevner, øge dit overblik, bedre din verbale hukommelse og øge din indlæringsevne. Samtidig har det en positiv effekt på dit stressniveau, du kan tabe dig, dit hjerte får det bedre, og det kan forbedre dit blodtryk.

Studier har vist, at mennesker som powernapper 3 gange pr uge har 37 procent mindre risiko for at dø af hjerteproblemer end andre.

Powernap er altså en genvej til at du får det bedre.

20 minutters powernap hjælper på at øge din koncentration, forbedre din indlæring, gør det nemmere for dig at tage beslutninger hurtigt, mindske din stress fornemmelse i din krop, slette for nogle af de negative tanker du har haft.

Såfremt du har en søvnforstyrrelse eller søvnlidelse kan powernap have en negativ indflydelse på din søvn.

Book en psykologsession på specialpsykologklinik@gmail.com eller telefon 30911771

Eller få inspiration på min hjemmeside http://www.siriwessel.dk og på min blog http://siriwessel.psykologsamtalen.dk/
Like min facebook side https://www.facebook.com/Psykolog-Siri-Wessel-1266301750074517/ eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring!

De bedste hilsner

Siri Wessel Wetlesen

Specialpsykolog ved psykologklinik i Hellerup

Til dig der er god til at tage dig af andre


Du er sikkert god til at tage dig af alle andre end dig selv. Du er hende eller ham der altid er der for andre, lytter til deres problemer, kommer med opmuntring og gode råd. Støtter andre når de har det svært og kede af det.

Hvad med dig selv? Giver du dig selv omsorg?
Sidder du en torsdag aften og nusser og dig selv – elsker dig selv? Lyder det helt tosset i dine øre?

Hvad når andre giver dig omsorg og kærlighed? Kan du finde ud af at modtage den, eller føles det forkert?

Gør mod dig selv, hvad du gør mod andre

Du behandler faktisk dig selv værre end du behandler din bil – for selv den kommer til mekaniker og får nye dæk, olie eller hvad den har behov for, for at kunne køre.

Når vi kæmper med lavt selvværd er det ofte svært for os at sætte os selv først eller at tage imod omsorg og kærlighed fra andre.

Første skridt er at øve dig i at nyde dig selv. Nyde de små stunder, hvor du hygger om dig selv. Sætter god musik på radioen, laver en skøn kop kaffe og lægger fødderne op i sofaen i stedet for at støvsuge. Sidder bare og nyder at du er dig og tænker alle de gode ting igennem som gør dig til dig. 

Andet skridt er at begynde at øve dig i at tage imod fra andre. Tage telefonen og ringe til en god ven eller veninde, når du har behov for det. Nyde krammet fra en god ven lidt længere end du normalt vil tillade dig selv. Takke for de gaver og den omsorg andre giver – de nyder jo lige så meget som dig at give.

Har du brug for mere hjælp til at komme i gang med at elske dig selv så ring 30911771 eller send en mail og book en psykologsession på specialpsykologklinik@gmail.com

Eller få inspiration på min hjemmeside http://www.siriwessel.dk og på min blog http://siriwessel.psykologsamtalen.dk/
Like min facebook side https://www.facebook.com/Psykolog-Siri-Wessel-1266301750074517/

Jeg glæder mig til at følge din udvikling!

De bedste hilsner
Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved psykologklinik i Hellerup

Du kan mere end du tror

De første mange gange du øver dig på noget, går det ikke særlig godt. Mange ender med at give op. Tænke det dur jeg ikke til. Det der skaber forskellen på om noget bliver en succes eller ej – er dig og KUN dig! Bliv ved med at øve dig!

Tag en pause hvis du har behov for det, men fortsæt efter din pauseFejl er en del af livet men hvis du bliver ved med at øve dig, bliver du bedre og måske ender du med at blive den bedste til lige netop det du har øvet dig på.

Som jeg siger til mange af mine klienter: det der gør forskellen mellem en dygtig cellospiller og en gennemsnitlig cellospiller er ikke hvor meget de øver sig. Det er hvor meget de bliver ved med at øve deres fejl og det de syntes er svært, indtil de bliver dygtige til det også.

Bliv ved med at øve dig!

Når du laver fejl, så se det som en unik mulighed for at blive den bedste, i stedet for at give op.

Book en samtale på specialpsykologklinik@gmail.com eller telefon 30911771

De bedste hilsner

Siri Wessel Wetlesen

Specialpsykolog ved psykologklinik i Hellerup

Et smukt sind

Ekstraordinære mennesker, som John Nash i filmen “Et Smukt Sind”, som opfinder nye banebrydende teorier eller ting har til alle tider vakt vores fascination og beundring.

Hvad er det de har, som gør at det lykkes dem at nå dertil? En særlig begavelse? Held? Vedholdenhed? Eller noget helt fjerde?

Jeg har siddet med flere klienter, som bliver begrænset i deres liv, da de tænker, at der er ting som de ikke kan opnå. At de ikke er smukke nok, kloge nok, sjove nok eller har andre begrænsninger. De skaber deres eget fængsel via deres tanker. Nogen mennesker er ikke klar over de begrænsninger, som de sætter for sig selv.

De er ikke klar over at deres selvforståelse og forståelse for verden faktisk er med til at skabe det liv de har.

At du hele dit liv fx har fået at vide, at du ikke dur til noget og aldrig vil blive til noget, er ikke din skyld. Men det er dit ansvar at gøre noget ved det, når du bliver klar over, hvad du tænker om dig selv og de begrænsninger som det sætter for dit liv og dine muligheder.

Vi lærer at tro på os selv ved at andre tror på os. Når andre bakker op om vores tanker og projekter, får vi en større følelse af, at vi er på rette vej og det giver os energi til at fortsætte.

Du vælger at læse dette. Du vælger at tænke over og tage stillig til om jeg har ret i det jeg skriver.
Du vælger, hvordan du opfatter ting.
Du vælger, hvordan du reagerer på ting.
Du vælger, hvad der skal være i dit liv og hvad der ikke skal.

Ved et psykologforløb hos mig, vil du få indsigt i dine overbevisninger om dig selv og verden. Hvordan dine tanker om dig selv og verden er med til at forme dit liv og sætte begrænsninger for, hvad du opnår i dit liv.

Jeg kan lære dig at ændre på dit billede af dig selv, så du kan komme videre med dine banebrydende planer for dit liv. Kontakt mig på specialpsykologklinik@gmail.com eller telefon 30911771

De bedste hilsner

Siri Wessel Wetlesen

Specialpsykolog ved psykologklinik i Hellerup