Den frygtede forandring

Forandring er ikke altid et gode. Nogle gange er forandring ødelæggende, forvirrende, afskyvækkende, ubehageligt.

Det er naturligt at være nervøs og bange for forandring. Livet er altid i forandring uanset om du kan vil det eller ej. Spørgsmålet er om du kan lære at være i den forandring som føles ødelæggende, forvirrende og meget, meget andet end godt?

Står du midt i en skilsmisse, som du ikke har valgt?? Er du blevet fyret fra et job, som du egentlig var rigtig glad for? Er du blevet pludselig syg selvom du hele dit liv har levet sundt? Ingen af de forandringer er nogen du vil have valgt. Ingen af de forandringer opleves som positive og livsudviklende – tværtimod!

Der er positive måder at komme igennem forandring på, uden at du forsøger at skubbe forandringen væk eller lade som om der intet er forandret.

At tage imod forandringen på trods. At kunne stå igennem stormvejret og tro på at der er sol på den anden side af de mørke skyer. Det kræver en bestemt attitude og du kan nok ikke hele tiden opretholde den tilgang til livet.

Som jeg plejer at sige, “det er ok at du piller dig i din navle og syntes det hele er smaddersynd for dig, så længe du ikke sidder fast”. For du må gerne have ondt af dig selv, og samtidig begynde at kigge op og lede efter de gode ting – hvor ultra små de end er – som der også er i forandringen.

At din skilsmisse skabte muligheder for nye oplevelser. At du trængte til nye prioriteringer i dit liv end dit job. At du husker at værdsætte alle de skønne mennesker du har i dit liv, når sygdom rammer.

Føler du dig provokeret af ovenstående, så kig ind ad. Hvordan vil dit liv se ud, hvis du de næste 3 måneder ledte efter muligheder i din nye situation? Hvordan vil dit liv se ud om tre måneder, hvis du fortsætter med at pille i din navle?

Vrede – som vane

Vrede kan nemt blive din måde at være i verden på. Det bliver en automatisk respons på ting som du oplever i livet.

Nogle gange når du oplever vrede kommer det fra en dyb afgrund og er ustoppelig. Når det sker er det vigtigt, at finde kilden til vreden, få en forståelse for hvor den stammer fra. Respekter din vrede når den kommer fra den mørke kilden, men forstå at nogle gange kan gamle sår blive åbnet af nye mennesker og nye oplevelser. Ubearbejdede gamle sår skal åbnes op for at kunne renses, så de kan heale igen på ny og ikke lægge en skygge henover det liv du har i dag.

Andre gange er vrede den måde du er i verden på. Vrede bliver en vane. Du bliver vred hver gang noget går galt, uanset hvad. Du bliver vred, når du egentlig er ked af det. Når du bliver vred kan det bagefter føles som om du har løst problemet. Det er bare ikke altid sådan virkeligheden ser ud. Din vrede kan skabe endnu større problemer – for dig.

Kender du dit mønster? Ved du hvad der gør dig vred? Ved du om du er et vanedyr og vrede er blevet en vane? Er vrede den første følelse du får uanset hvad der sker?

For nogen kan det være nyttigt at skrive ned i en notesbog når de bliver vrede. For andre kan det være nyttigt at tale med deres nærmeste om deres vrede.

Din opmærksomhed kan skabe hele forandringen i dig.

Vrede kan være en drivkraft. Men er vrede blevet en vane-reaktion for dig, så bliver den en forhindring for dig og i værste fald en destruktiv kraft.

Du er det du tænker

Vores hjerne er kodet til at vi bedst husker negative oplevelser. Det er evolutionært smart, da vi som Neandertalere skulle huske, hvilke bær der gjorde os syge.

I dag er vores hjerne stadig kodet til at huske de negative oplevelser. Dette har desværre den effekt at vi bliver triste, depressive, stressede og negative i vores indstilling til livet.

Du er det du tænker.

Ser du de negative ting i livet – bilen der ikke reagerer når det bliver grønt lys, fodgængeren der tager lidt for lang tid over fodgængerfeltet – og husker du primært de dårlige oplevelser eller ting du fik gjort, så har det betydning for den måde du ser på verden på og den måde du forstår dig selv på.

Det du tænker på og den måde du tolker verden på, påvirker den verden du skaber for dig selv. Ja for du kan selv være med til at skabe din verden.

Positiv eller sågar en lidt naiv tilgang til verden kan have sine fordele. Du bekymrer dig mindre, du sover bedre, du takler modgang bedre.

Du kan bevidst begynde at øve dig i positiv bekræftelse. Finde det gode i alle de små ting som sker omkring dig. Se den langsomme fodgænger som en mulighed for lige at trække vejret. Have lidt forståelse for den trætte bilist i bilen foran dig som ikke opdagede det grønne lys. Du kan også vende dine tanker, hver gang du irriteres over noget eller tænker negativt om en situation.

Begynd at find de små ting som du værdsætter i dit liv. Om det så er regnvejret og at du kører i en bil. Eller om det er at du fik en virkelig god kop kaffe i dag.

At værdsætte de små ting i livet er et lille skridt til en kæmpe ændring i dit liv og en omkodning af din hjernes struktur. Det kan sågar åbne op for muligheder som du ikke før havde.

Måder at blive motiveret på – kobl dine følelser på

Hvordan kan du holde dig selv motiveret? Hvordan kommer du i mål med dit projekt? – uanset om det er at få malet dit køkken, eller få dig en kæreste eller rydde op på dit loft.

Du kan bruge dine følelser til at holde dig motiveret. Vrede, uretfærdighed, glæde, sorg, begejstring kan alle være motiverende følelser. Alle kan få dig til at kæmpe dig i den retning som du gerne vil.

Følelser som kan stoppe motivationen

Frygt kan få dig til at tøve.

Bekymring kan få dit til ikke at gå i gang med dit projekt.

Selvkritik kan få dig til at gå i gang, gå i stå, gå i gang…. og ikke få dig i mål!

Følelser som kan fremme motivationen

Du kender sikkert Tony Robbins? Ellers vil jeg varmt anbefale dig, at se en af hans videoer på youtube. Han fortæller med begejstring om sit liv. Han har en evne til at holde sin energi høj ved at tale om begejstring og dyrke sin begejstring – både i det han siger og i den måde hvorpå han indtager scenen.

Begejstring kommer ikke af sig selv, men er en følelse du kan lære at dyrke for at holde dig motiveret til dit projekt.

Vrede og uretfærdighed er en anden drivkraft. Dens lunte er kortere, dvs drivet – længden af din motivation – er kortere end når du kan få oplevelsen af begejstring for dit projekt. Vrede kan få dig til at sætte dig til tasterne og skrive et indlæg på facebook eller i en avis, det kan få dig til at undersøge ting som du er blevet provokeret af, få dig til at løbe længere eller løfte flere kilo i fitnesscentret.

Glæde er en tredje drivkraft. Når du kan mærke helt ind i marven at det er noget der giver dig glæde, så har du masser af energi til at blive ved med projektet. Bare tænk på når du skal købe en ny bil, eller i den fase hvor du er nyforelsket. Du kan også lære at dyrke glæden og bruge den som en fast drivkraft til at motivere dig til at komme i mål.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

Find din gnist- måder hvorpå du kan blive mere motiveret

Når jeg føler mig mest i live, er det fordi jeg er i gang med et projekt som giver mening for mig og for mit liv.

“Men jeg fejler igen og igen, hvorfor er det så svært for mig at holde motivationen høj?!”

Livet kan nogle gange føles som et hamsterhjul med trivielle og gentagne mønstre og handlinger. Den ene dag afløses af den næste i en stor grå sky.

Muligheden for forandring kan føles meget begrænset. Vi er vant til de samme rytmer og vores vane er en stærk kraft.

Find din gnist!

Identificer dine mål – ønsker du at skrive en bog? Ønsker du at lære fransk? Ønsker du at lære at lægge makeup? Ønsker du at finde en kæreste? Ønsker du at blive økonomisk uafhængig? Målene er meget forskellige, men ingen af dem er mulige uden et drive!

Overvej hvad der er dit personlige drive? Hvad motiverer dig – hvordan måler du succes?

Lær dig selv måder, hvorpå du kan undgå at gå i stå. Skal du sidde på en café og skrive? Skal du sætte en reminder i din kalender til at gå ind og se youtube tutorials på makeup? Skal du høre musik mens du arbejder? Vi er alle forskellige, og hvad der får mig til at blive ved med at arbejde, er ikke nødvendigvis de samme teknikker som holder dig i gang.

Husk at belønne dig selv, når du har gennemført et mål! En belønning kan være en kop kaffe, at du tænker anerkendende om dig selv eller noget helt tredje.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

5 måder dit forhold til din far påvirker dit kærlighedsliv i dag

  • Du dater ikke mænd som minder dig om din far. Du føler, at du er ud over problemet med at være påvirket af din fars indflydelse, ved at du vælger mænd som er hans diametrale modsætning. I teorien er det en god plan – men i virkeligheden virker den ikke.
  • Du hader at være alene. Bare tanken om at skulle være alene gør, at du hellere bliver i et dårligt forhold, end risikere at skulle sidde helt alene.
  • Du har svært ved at binde dig. Dit første forhold i livet – det til din far – gik ikke godt og var smertefuldt. Derfor har du svært ved at binde dig til et andet menneske.
  • Du væmmes ved hovedparten af mænd. Du lægger mærke til alle de dårlige ting, de mænd du kender og møder gør. Du har meget lave forventninger til en mand. I et forhold er du god til at påpege alle de dårlige ting, som din partner gør.
  • Du bruger sex som en måde at få anerkendelse på. Alle føler sig mere elsket af og tættere på deres partner efter de har haft sex. Men nogle gange kan det tippe over i den anden boldgade, hvor sex bliver den måde du får styrket dit selvværd på. Når en mand har lyst til dig sexuelt, så er du skøn, lækker, attraktiv. 

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Eller book en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!


De bedste hilsner 

Psykolog Siri Wessel Wetlesen

Psykolog klinik i Hellerup

www.specialpsykologklinik.dk

Du bliver det du læser

Normalt siger ordsproget at du bliver det du spiser, men har du nogensinde tænk over hvordan du bliver påvirket af det du læser eller ser i tv?

Det du læser eller ser på tv påvirker din opfattelse af verden i en bestemt retning. Der er masser af fake-news derude og det kan være svært at navigere i hvad der er vigtigt, rigtigt, falsk, sundt for dig.

Adrenalin og nyheder

Tænk over hvad der vil ske med dine tanker, hvis du i en hel uge kun beskæftigede dig med de dårlige nyheder. At du i en hel uge svælgede i dårlige nyheder om katastrofer, død, ødelæggelse, mord mv. Hver gang du åbner for en nyhedskanal – på nettet eller tv’et får du et adrenalinboost som du kan blive afhængig af. Mere vil have mere. Og dårlige nyheder sælger rigtig godt for de giver et højere niveau af adrenalin i din hjerne, de giver dig et adrenalin kick.

Et konstant forhøjet niveau af adrenalin har en betydning for din krop og din hjerne. Din krop er i forhøjet alarmberedskab, den er klar til kamp. Din hjerne er ligeledes på overarbejde, hvor den skal sortere i de indtryk du får, for at vurdere om du er i fare – konstant!

Det slider på vores krop og sind at være i forhøjet alarmberedskab. Det slider på dig at du hele tiden har fokus på nyhederne og de dårlige nyheder.

Pas på dig selv – for du har kun et liv

Tænk nu over, hvad der vil ske med din krop, dine tanker og dit sind, hvis du i en hel uge ikke beskæftiger dig med de dårlige nyheder. Du slukker for tv, mindsker det du læser på nettet. Begynder at finde nogle sider med sjove og positive nyheder.

Dette vil sænke dit adrenalinniveau. Det vil give din krop og din hjerne en pause fra at være i forhøjet alarmberedskab. Måske en tiltrængt pause din krop og dit sind har behov for?

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

6 måder hvorpå du holder fast i at føle dig ulykkelig

Valg

Hverdag står du over for et valg. Du kan vælge mellem at være lykkelig eller være ulykkelig som Ole Henriksen påpeger. Du kan vælge at se det dårlige i alt som sker omkring dig, eller det gode i alt det der sker omkring dig.

Din sindstilstand, den måde du ser verden på, er en vane. Du er blevet så vant til at anskue verden på den måde du gør. Først når du sætter spørgsmålstegn ved din måde at se verden på, har du mulighed for at forandre dit syn på verdenen. Nogle gange er ulykkelige mennesker fanget i deres syn på verden. De er fanget i at det er synd for dem, at de er ofret, at andre mennesker er onde, dumme, irriterende, kun sat i verden for at ødelægge deres dag. At det altid er dig, der vælger den langsomme kø i supermarkedet. Det bliver simpelthen umuligt at se de gode ting som faktisk sker omkring dig, da al din opmærksomhed er rettet mod uretfærdigheden, det dumme der sker mod dig og andre menneskers ufølsomhed.

1. Du er ofret

I alle historier du fortæller, er du ofret. Dit liv har ikke artet sig som du ønskede, fordi andre var onde mod dig, andre ikke ville dig det godt, du stod sidst i køen til … alt. Du tager ikke ansvar for dine handlinger, men tillægger altid andre skylden for det der sker mod dig. Ubevidst begynder du at trives med det, når andre syntes det er synd for dig.

2. Du elsker at brokke dig

Du elsker at fortælle om alle dine ulykker og kvaler. Du bruger det meste af din tid på at brokke dig. Dit fokus er på alt det der ikke fungerer i dit liv, i stedet for at fokusere på det du rent faktisk kan gøre noget ved og de gode ting du har i dit liv.

3. Du frygter kritik

Du er altid bekymret for, hvad andre tænker om dig. Du gør alt for at lukke ned for andre menneskers kritik af dig. Lader være med at svare sms’er, hvis du anede en smule kritik i den sidste sms du modtog, undgår at tjekke mail og starter med at kritisere andre, hvis du frygter at de vil kritisere dig.

4. Du elsker sladder

Ulykkelige mennesker er utilfredse med deres eget liv, så derfor elsker de at høre om, når det går skidt for andre mennesker. Det er lettere at fokusere på andre menneskers dårlige liv, end at kigge på dit eget liv. Det føles rart i øjeblikket at kritisere og tale ned om andre, da du får en kortvarig følelse af at være bedre end de andre.

5. Du elsker drama

Drama får fokus væk fra dine problemer og giver dig en følelse af at være overlegen. Drama kan også øge dit adrenalinniveau og gøre at du føler dig stærk og modig. Du kan blive ganske afhængig af drama.

6. Du har svært ved at have tillid til andre mennesker

Alle mennesker har brug for gode venner i deres liv. Venner som du har tillid til. Ulykkelige mennesker har svært ved at skabe bånd med andre mennesker og have tillid til andre. Du er måske bange for at andre mennesker vil såre dig, tale grimt om dig bag din ryg, svigte dig, forlade dig, sladre om dig. Du kan ikke lide når andre mennesker har ondt af dig eller endnu værre er uenige med dig. Og i venskaber bør der være plads til at du kan være uenig med din ven. Denne tilgang fører ofte til at du er ensom og har få, hvis overhovedet nogle venner.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Du kan også booke en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

Tre tips til at blive bedre til at sige nej

  • Sig “det skal jeg lige tænke over”. Når nogen spørg dig om noget, så øv dig i at sige denne sætning. Tag dig en tænkepause og find ud af, hvad du faktisk har lyst til. I starten er det nervepirrende og sikkert også svært for dig at finde ud af, hvad du faktisk har lyst til. Men bare rolig, det kommer. Giv det tid og bliv ved med at øve dig
  • For mange handler det at sige ja til ting om at vi gerne vil have at andre kan lide os. Hvordan har du det selv med at andre siger nej? Det er ok? Eller er det ikke ok? Hvis du bliver i tvivl om, om din veninde bliver såret af at du siger nej til nogle ting, så spørg hende. Den dialog du har i dit hoved, er som regel værre end det din veninde tænker.
  • Gå efter bolden og ikke manden – dvs. nej jeg har ikke lyst til at komme med til festen i aften, men jeg vil rigtig gerne lave noget med dig. For ofte siger vi jo nej til ting vi ikke har lyst til, ikke til mennesker.

Har du lyst til at få flere inspirerende artikler, så tjek min hjemmeside ud, eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring! Eller book en tid til samtale på 30911771 eller specialpsykologklinik@gmail.com og få det fulde udbytte af den forandring du er på vej mod!
 

De bedste hilsner 

Siri Wessel
Wetlesen

Specialpsykolog ved www.specialpsykologklinik.dk i Hellerup

Powernap – sådan udnytter du din søvn bedst

Det er på tide at du forstå, hvilken effekt powernap kan have på dig. I dette moderne samfund lider mange af mangel på søvn. De har simpelthen et søvnunderskud. Søvnunderskud kan komme af at du sover for lidt, får afbrudt din søvn, eller vågner flere gange om natten.

Powernap er en måde at rette op på dit søvnunderskud.

At powernappe har positiv virkning i forhold til at booste din hjerne, forbedre dine problemløsningsevner, øge dit overblik, bedre din verbale hukommelse og øge din indlæringsevne. Samtidig har det en positiv effekt på dit stressniveau, du kan tabe dig, dit hjerte får det bedre, og det kan forbedre dit blodtryk.

Studier har vist, at mennesker som powernapper 3 gange pr uge har 37 procent mindre risiko for at dø af hjerteproblemer end andre.

Powernap er altså en genvej til at du får det bedre.

20 minutters powernap hjælper på at øge din koncentration, forbedre din indlæring, gør det nemmere for dig at tage beslutninger hurtigt, mindske din stress fornemmelse i din krop, slette for nogle af de negative tanker du har haft.

Såfremt du har en søvnforstyrrelse eller søvnlidelse kan powernap have en negativ indflydelse på din søvn.

Book en psykologsession på specialpsykologklinik@gmail.com eller telefon 30911771

Eller få inspiration på min hjemmeside http://www.siriwessel.dk og på min blog http://siriwessel.psykologsamtalen.dk/
Like min facebook side https://www.facebook.com/Psykolog-Siri-Wessel-1266301750074517/ eller meld dig til min mail-liste og start din vej mod forandring!

De bedste hilsner

Siri Wessel Wetlesen

Specialpsykolog ved psykologklinik i Hellerup